Dalak Büyümesi (Splenomegali)

hasta bilgilendirme / Dalak Büyümesi (Splenomegali)

Dalak Büyümesi (Splenomegali)

Dalak Büyümesi (Splenomegali) ne demektir?

Dalak vücuttaki en büyük lenfoid organdır. İnfeksiyon ve enflamasyona karşı hücresel ve immün cevabın oluşturulmasında çok önemli bir role sahiptir. Mikroorganizmaların ve antijenlerin filtrasyonunda görev alır.

Karın sol üst bölümünde yer alır. Sağlıklı bir kişide dalağın ortalama ağırlığı 150 gram ve yukarından aşağıya doğrultudaki uzunluğu 11-12 cm’dir. Normal durumda dalak kaburgalar tarafından örtüldüğü için muayenede elle hissedilemez, ancak büyürse kaburga kavsini aşar ve elle hissedilebilir.

Dalak büyümesinin belirtileri nelerdir?

Erken doyma, karında dolgunluk veya şişkinlik, göğüs veya sol omuza yansıyan ağrı şikayetleri başvurur. Bazı hastaların herhangi bir şikayeti yokken rastlantısal olarak dalak büyüklüğü saptanır.

Dalak büyümesinin nedenleri nelerdir?

Dalak büyümesinin birçok potansiyel nedeni vardır. En sık nedenleri arasında karaciğer hastalıkları ve hematolojik kanserler bulunmaktadır.

-Konjestif: Karaciğer sirozu, kalp yetmezliği, portal ven veya splenik ven trombozu

-Kanserler: Lenfoma, lösemi, polisitemia vera, multipl myelom, esansiyel trombositoz, primer miyelofibrozis, primer dalak tümörleri, metastatik solid organ tümörleri

-Enfeksiyon: Viral (hepatit, enfeksiyöz mononükleoz, sitomegalovirüs), bakteriyel (salmonella, brucella, tüberkülozis), paraziter (Sıtma, şistozomiyaz, toksoplazmoz, leishmaniasis), enfektif endokardit, mantar

-Enflamasyon: Sarkoidoz, serum hastalığı, sistemik lupus eritematozus (SLE), Romatoid artrit (Felty sendromu)